viral Tujuh - Menjelang Kiamat, Al Quran akan diangkat !! Naskhah Al Quran di Perak ini sudah KOSONG tanpa Surah !!
Menjelang Kiamat, Al Quran akan diangkat !! Naskhah Al Quran di Perak ini sudah KOSONG tanpa Surah !!
Mohamad khori menunjukkan perbandingan 2 muka tulisan ayat al – quran sirna di satu naskhah dengan naskhah al – quran lain di masjid hijau kampung kedah, pagi tadi.
parit buntar – seorang naib kadi pejabat agama islam parit buntar tidak menyangka 2 muka tulisan ayat suci al – quran milik masjid hijau, kampung kedah di ayo, lenyap sewaktu hendak membacanya pagi tadi.
mohamad khori junus berkata, lebih kurang jam 11. 05 pagi, dia menunaikan solat sunat di masjid berkenaan dan juga pula berhajat membacakan surah al – waqi’ah sebaliknya menunggu kehadiran pasangan pengantin buat dijalankan upacara akad nikah.
menurutnya, dia lekas mengambil salah satu naskhah al – quran yang diletakkan di bahagian mimbar masjid dan juga pula kaget hadapi sebahagian besar ayat surah ar – rahman dan juga pula permulaan ayat surah al – waqi’ah yang ingin dibaca ‘hilang’ ketika membukanya.
“saya sangat kaget dan juga pula memaklumkan permasalahan itu kepada imam masjid yang kebetulan turut berposisi di situ buat jadi saksi mata mata nikah.
“beliau (imam masjid) memaklumkan tidak pernah mengidentifikasi terdapat sebarang naskhah al – quran tidak sempurna ditaruh pihak masjid dan juga pula meminta saya memaklumkan kejadian itu kepada jabatan agama islam negeri perak (jaipk) , ” katanya kepada media di ayo hari ini.
mohamad khori berkata, hasil pemeriksaannya hadapi sebahagian ayat dari surah ar – rahman yang sirna bermula ayat 41 hingga ayat 78, manakala ayat dari surah al – waqi’ah pula bermula ayat pertama sampai – sampai ayat 16.
menurutnya, pada mulanya dia menyangka dapat jadi berlaku kesilapan pencetakan pada naskhah al – quran resam uthmani yang menggambarkan cetakan keempat pada 9 tahun setelah itu.
“namun, apabila memikirkan proses pencetakan al – quran perlu melalui prosedur amat ketat oleh panel pengecekan dilantik jabatan kemajuan islam malaysia (jakim) , saya memutuskan penemuan ayat al – quran sirna dapat jadi menggambarkan satu peringatan kepada umat islam, ” katanya.
lebih mengejutkan, mohamad khori mendedahkan intipati sebahagian ayat al – quran sirna amat utama ayat permulaan surah al – waqi’ah menggambarkan tentang kejadian – kejadian besar pada hari kiamat.
” berumur dikala ini, amalan membaca al – quran dalam kalangan umat islam di negara ini dilihat terus jadi berkurangan amat utama dalam kalangan golongan muda.
“saya berharap penemuan ini tidak disalah tafsir, sebaliknya ditujukan iktibar dan juga pula pedoman buat diri saya dan juga pula seluruh umat islam buat kembali taat kepada perintah allah swt dan juga pula rasulnya, ” katanya.
mohamad khori turut mendedahkan pengalaman ini pertama kali dialaminya dan juga pula berharap perkongsian pengalaman itu sanggup menegaskan umat islam supaya kembali mengimarahkan bacaan al – quran masing – masing masa.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة , , فإنّك تعلم خائنة الأعين , , وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم. . . يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً, , واجعله لوجهك خالصاً, , ولا تجعل لأحد فيه شيئاً , , وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري, , وحسن خاتمة لي عند مماتي , , ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
perasankah kita apabila nanti terdengar bunyi lebah.. mencarikah kita di mana bunyi itu.. memandangkah kita ke langit memandang bunyi itu di mana.. hairankah kita waktu itu kenapa banyak bunyi lebah.. setelah itu timbulkah rasa penyesalan..
دثنا علي بن محمد حدثنا أبو معاوية عن أبي مالك الأشجعي عن ربعي بن حراش عن حذيفة بن اليمان قال
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يدرس الإسلام كما يدرس وشي الثوب حتى لا يدرى ما صيام ولا صلاة ولا نسك ولا صدقة وليسرى على كتاب الله عز وجل في ليلة فلا يبقى في الأرض منه آية وتبقى طوائف من الناس الشيخ الكبير والعجوز يقولون أدركنا آباءنا على هذه الكلمة لا إله إلا الله فنحن نقولها
فقال له صلة ما تغني عنهم لا إله إلا الله وهم لا يدرون ما صلاة ولا صيام ولا نسك ولا صدقة فأعرض عنه حذيفة ثم ردها عليه ثلاثا كل ذلك يعرض عنه حذيفة ثم أقبل عليه في الثالثة فقال يا صلة تنجيهم من النار ثلاثا
(hr ibn majah: 4039; )
hudzaifah bin al – yamani ra berkata, rasulullah saw bersabda:
islam bakal luntur sebagaimana lunturnya corak pada pakaian sampai – sampai tidak dikenali lagi apa itu puasa. apa itu solat, apa itu haji, apa itu sedekah (zakat). dan juga pula (pada ketika serupa itu) diangkat kitabullah (al – quran) pada satu malam sampai – sampai tidak tinggal di bumi ini meski satu ayat pula. yang tinggal hanyalah segolongan manusia yang tua bangka, mereka berkata: kami dapati daripada nenek moyang kami kalimah ” laailaahaillallah ” sampai kami pula menyebutkannya.
bermaksud:
manusia sudah tidak lagi mengenal ﺍﷲ. manusia tidak lagi tahu buat menyebut dan juga pula paham erti kalimah tauhid. keimanan telah luput dari hati mereka.
sehabis itu berkata shilah kepada hudzaifah: adakah cukup buat mereka kalimah ” laailaahaillallah ” sedangakan mereka tidak menegtahui apa itu solat, puasa, haji dan juga pula sedekah (zakat) ?. hudzaifah berpaling. sehabis itu diulang soalan itu sebanyak 3 kali. akhirnya barulah hudzaifah menjawab: wahai shilah (kalimah itu) bakal menyelamatkan mereka daripada api neraka (jawapan ini diulang sebanyak 3 kali).
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الألباني – المصدر: السلسلة الصحيحة – الصفحة أو الرقم: 87
خلاصة الدرجة: صحيح على شرط مسلم
shaikh al – albani mengatakan hadith ini sahih di atas syarat muslim di dalam silsilah ahadith as – sahihah no: 87
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat. ”
diangkat huruf al – quran :
erti huruf al – quran diangkat ialah huruf – huruf di dalam kitab suci al – quran bakal sirna. terdapat 2 pendapat mengenai hilangnya huruf al – quran ini.
– huruf – huruf al – quran benar betul – betul sirna dari mushafnya. al – quran
bakal jadi kosong dari segala huruf.
– al – quran itu sirna dari amalan manusia. dikala saat sebelum hilangnya al – quran dari hidup manusia, bakal ada tanda – tandanya terlebih dahulu.
* ramai penghafal al – quran bakal meninggal dunia tanpa ada penggantinya. *manusia bakal jauh dari al – quran kerana tidak lagi fasih membacanya dan juga pula tiada yang boleh mengajarnya.
*tiada seorang manusia pula yang boleh membaca al – quran.
selagi quran masih ada selagi itu diampunkan dosa kita. pintu taubat masih terbuka selagi ayat – ayat quran yang dihafal belum dihilangkan dari dada orang islam. abdulllah bin mas’ud berkata, “sungguh, nanti al – quran bakal dicabut dari dada kamu, dalam satu malam, dihilangkan dari hafalan segala orang, sampai – sampai di bumi ini tidak tersisa lagi sedikitpun. ” (thabrani)
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat.
buat athar yg diriwayatkan oleh imam al – thabrani daripada abdullah bin masud:
عَنْ شَدَّادِ بْنِ مَعْقِلٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ ابْنَ مَسْعُودٍ ، يَقُولُ : ” إِنَّ أَوَّلَ مَا تَفْقِدُونَ مِنْ دِينِكُمُ الأَمَانَةَ ، وَإِنَّ آخِرَ مَا يَبْقَى مِنْ دِينِكُمُ الصَّلاةُ ، وَلَيُصَلِّيَنَّ الْقَوْمُ الَّذِينَ لا دِينَ لَهُمْ ، وَلَيُنْتَزَعَنَّ الْقُرْآنُ مِنْ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ ” ، قَالُوا : يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، أَلَسْنَا نَقْرَأُ الْقُرْآنَ ، وَقَدْ أَثْبَتْنَاهُ فِي مَصَاحِفِنَا ؟ قَالَ : ” يُسْرَى عَلَيْهِ لَيْلا ، فَيُذْهَبُ بِهِ مِنْ أَجْوَافِ الرِّجَالِ ، فَلا يَبْقَى مِنْهُ شَيءٌ
daripada syaddad bin maqil: aku telah mendengar ibn masud berkata:
” sesungguhnya awal – awal yang bakal lenyap daripada agama kalian ialah amanah dan juga pula sesungguhnya permasalahan terakhir yang tinggal daripada agama kalian ialah solat. dan juga pula (nanti) pastilah bakal bersolat suatu golongan yang tiada agama lagi buat mereka. dan juga pula (nanti) pastilah dicabut al – quran di sisi kalian. ” mereka berkata: ” wahai abu abd al – rahman! bukankah kami membaca al – quran dan juga pula kami telah menetapkannya (menuliskannya) dalam mashaf – mashaf
kami? ” ia berkata: ” dibawa berangkat atasnya (al – quran) pada satu malam, setelah itu dihilangkan dengannya daripada dada – dada orang. sampai tidak tertinggal (al – quran) itu meski sedikitpun! ”
[ abd al – razzaq dalam al – musannaf (5981) dan juga pula melaluinya al – thabrani dalam mujam al – kabir (8700) ]
telah berkata dokter. yusuf bin abdullah bin yusuf al – wabil dalam kitabnya asyrath al – saaah (m/s: 135) : ” riwayat al – thabrani, perawinya perawi sahih melainkan syaddad bin maqal, dan juga pula dia thiqah. ” [majma al – zawaaid (329 – 330/7) ] dan juga pula telah berkata ibn hajar: ” sanadnya sahih bakal tetapi mauquf. ” [fath al – bari (16/13) ].
syaddad bin maqil ini saya lihat tiada yang menilainya thiqah melainkan ibn hibban. imam abu hatim (jarh wa al – tadil) dan juga pula imam al – bukhari (tarikh al – kabir) ada menyebut tentangnya dalam kitab masing – masing tetapi mereka tidak menjarhnya ataupun mentadilkannya. imam al – bukhari pula meriwayatkan hadith yang sama pula melalui syaddad ini dalam kitabnya yang lain iaitu khalq afaal al – ibaad yang nanti nanti saya bakal menyebutkannya, insya allah.. .
abdullah bin masud berkata athar ini dalam mentafsirkan ayat 86 daripada surah al – israa:
وَلَئِنْ شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ بِهِ عَلَيْنَا وَكِيلً
” dan juga pula apabila kami kehendaki pastilah kami bakal hilangkan apa yang telah kami wahyukan kepadamu (muhammad) , sehabis itu tidak kamu dapati buat kamu dengannya atas kami penolong. ”
imam al – bukhari meriwayatkan dalam khalq afaal al – ibaad (381) abdullah bin masud telah berkata: :
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ الَّذِي بَيْنَ ظَهْرَيْكُمْ يُوشِكُ أَنْ يُنْزَعَ مِنْكُمْ ” ، قُلْتُ : يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ كَيْفَ يُنْزَعُ مِنَّا وَقَدْ أَثْبَتَهُ اللَّهُ فِي قُلُوبِنَا ، وَأَثْبَتْنَاهُ فِي مَصَاحِفِنَا ؟ قَالَ : ” يَسْرِي فِي لَيْلَةٍ ، فَيَنْتَزِعُ مَا فِي الْقُلُوبِ ، وَيَذْهَبُ بِمَا فِي الْمَصَاحِفِ ” ثُمَّ تَلا : وَلَئِنْ شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ سورة الإسراء آية 86 ”
” sesungguhnya al – quran ini yang berposisi di sisi kalian nanti bakal dicabut daripada kalian. ” aku (syaddad) berkata: wahai abdullah bin masud,
gimana bakal tercabut daripda kami kebalikannya allah telah menetapkannya dalam hati – hati kami dan juga pula kami telah menetapkannya dalam mashaf – mashaf kami. ” ia berkata: ” (al – quran) bakal dibawa berangkat dalam satu malam. sampai tentu bakal dicabut apa – apa (ayat al – quran yang ada) dalam hati dan juga pula dihilangkan apa – apa yang ada dari mashaf. ” sehabis itu ia membaca [ayat 86 surah israa].
imam abu jafar al– thabari pula meriwayatkan athar yang sama dalam kitab jami al – bayan ketika mentafsirkan ayat tersebut.
athar ini diriwayatkan melalui sebagian jalan yang berjumpa dengan syaddad bin maqil daripada abdullah bin masud.
namun begitu athar ini pula diriwayatkan melalui jalan yang lain kepada abdullah, hanyasanya saya tidak menyebutkannya sahaja kerana amat panjang.
dalam riwayat yang dilaporkan oleh imam abu muhammad (imam al – darimi) terdapat sebahagian lafaz seragam dalam petikan yang ditanya:
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat.
عَنْ نَاجِيَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَكْثِرُوا تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ قَبْلَ أَنْ يُرْفَعَ قَالُوا هَذِهِ الْمَصَاحِفُ تُرْفَعُ فَكَيْفَ بِمَا فِي صُدُورِ الرِّجَالِ قَالَ يُسْرَى عَلَيْهِ لَيْلًا فَيُصْبِحُونَ مِنْهُ فُقَرَاءَ وَيَنْسَوْنَ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَيَقَعُونَ فِي قَوْلِ الْجَاهِلِيَّةِ وَأَشْعَارِهِمْ وَذَلِكَ حِينَ يَقَعُ عَلَيْهِمْ الْقَوْلُ
daripada nahiyah bin abdullah bin utbah daripada bapanya daripada abdullah (bin masud). ia telah berkata:
” perbanyakkanlah membaca al – quran dikala saat sebelum ia di angkat. ” mereka berkata: ” mashaf – mashaf ini bakal diangkat, (tetapi) gimana pula dengan yang ada di dalam dada – dada orang. ” ia berkata: ” dibawa berangkat atasnya (dalam) satu malam setelah itu pada paginya mereka telah jadi faqir (yakni berasa ketiadaan). dan juga pula mereka kurang ingat bakal kalimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ setelah itu mereka terkesan (terpangaruh) dengan kata – kata jahiliyyah dan juga pula syair – syair mereka. dan juga pula ketika yang serupa itu terjalin atas mereka al – qaul*. ”[al – darimi dalam musnad (3384). berkata pentahqiq, syaikh hussain salim asad: ” isnadnya dhaif lantaran kedhaifan musa bin ubaidah ” ]
*al – qaul ialah ayat – ayat yang sering diucap dalan al – quran iaitu hari kiamat maupun bala bencana pembalasan daripada الله
telah menggambarkan kepada kami amr bin ashim telah menggambarkan kepada
kami hammad bin salamah dari ashim dari zirr dari ibnu masud ia berkata; begitu bakal kemudian suatu malam atas Al quran, sampai – sampai tidak ada satu ayat pula dalam lembaran dan juga dalam hati (hafalan) seseorang, kecuali telah diangkat.
sebetulnya hadith maupun lebih cocok lagi athar mengenai ” bunyi lebah ” itu telah saya ketahui pada hari pertama soalan ditanyakan. cuma saya perlu masa utk mengkaji dan juga pula bertanya. saya agak teragak – agak utk menyampaikannya di ayo kerana setakat ini saya hanya menghasilkan athar ini dalam satu sumber sahaja. yang dimaksudkan ” satu sumber ” ialah sumber secara bersanad:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا , قَالَ : ” لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَرْجِعَ الْقُرْآنُ مِنْ حَيْثُ نَزَلَ ، لَهُ دَوِيُّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ ، يَقُولُ : يَا رَبِّ , مِنْكَ خَرَجْتُ وَإِلَيْكَ أَعُودُ ، أُتْلَى وَلا يُعْمَلُ بِي ، أُتْلَى وَلا يُعْمَلُ بِي
daripada abdullah bin amru bin al – aas, ia berkata:
” tidak bakal berlaku kiamat sampai – sampai kembali al – quran daripada tempat ia diturunkan (yakni daripada al – arsy : arash ikut lidah melayu). baginya dengungan seragam dengungan lebah. katanya (al – quran berkata – kata) : wahai tuhan! daripada – mu aku keluar dan juga pula kepada – mu aku kembali. aku dibaca tetapi tidak diamalkan. aku dibaca tetapi tidak diamalkan. ”
[uthman bin said al – darimi dalam radd alaa al – jahmiyyah (343) dengan sanad:
حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ الْمِصْرِيُّ ، ثنا ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ خَالِدِ بْنِ يَزِيدَ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلالٍ ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
kata pentahqiq syaikh badr al – badr: isnadnya dhaif lantaran dhaifnya ibn lahiah manakala thabit bin abdullah seragam kata – kata ibn hajar dalam al – lisan (2: 77) : ” aku tidak tahu siapakah dia ini! ”
( sumber: http: // www. portalislami.
Menjelang Kiamat, Al Quran akan diangkat !! Naskhah Al Quran di Perak ini sudah KOSONG tanpa Surah !!
Mohamad khori menunjukkan perbandingan 2 muka tulisan ayat al – quran sirna di satu naskhah dengan naskhah al – quran lain di masjid hijau kampung kedah, pagi tadi.
parit buntar – seorang naib kadi pejabat agama islam parit buntar tidak menyangka 2 muka tulisan ayat suci al – quran milik masjid hijau, kampung kedah di ayo, lenyap sewaktu hendak membacanya pagi tadi.
mohamad khori junus berkata, lebih kurang jam 11. 05 pagi, dia menunaikan solat sunat di masjid berkenaan dan juga pula berhajat membacakan surah al – waqi’ah sebaliknya menunggu kehadiran pasangan pengantin buat dijalankan upacara akad nikah.
menurutnya, dia lekas mengambil salah satu naskhah al – quran yang diletakkan di bahagian mimbar masjid dan juga pula kaget hadapi sebahagian besar ayat surah ar – rahman dan juga pula permulaan ayat surah al – waqi’ah yang ingin dibaca ‘hilang’ ketika membukanya.
“saya sangat kaget dan juga pula memaklumkan permasalahan itu kepada imam masjid yang kebetulan turut berposisi di situ buat jadi saksi mata mata nikah.
“beliau (imam masjid) memaklumkan tidak pernah mengidentifikasi terdapat sebarang naskhah al – quran tidak sempurna ditaruh pihak masjid dan juga pula meminta saya memaklumkan kejadian itu kepada jabatan agama islam negeri perak (jaipk) , ” katanya kepada media di ayo hari ini.
mohamad khori berkata, hasil pemeriksaannya hadapi sebahagian ayat dari surah ar – rahman yang sirna bermula ayat 41 hingga ayat 78, manakala ayat dari surah al – waqi’ah pula bermula ayat pertama sampai – sampai ayat 16.
menurutnya, pada mulanya dia menyangka dapat jadi berlaku kesilapan pencetakan pada naskhah al – quran resam uthmani yang menggambarkan cetakan keempat pada 9 tahun setelah itu.
“namun, apabila memikirkan proses pencetakan al – quran perlu melalui prosedur amat ketat oleh panel pengecekan dilantik jabatan kemajuan islam malaysia (jakim) , saya memutuskan penemuan ayat al – quran sirna dapat jadi menggambarkan satu peringatan kepada umat islam, ” katanya.
lebih mengejutkan, mohamad khori mendedahkan intipati sebahagian ayat al – quran sirna amat utama ayat permulaan surah al – waqi’ah menggambarkan tentang kejadian – kejadian besar pada hari kiamat.
” berumur dikala ini, amalan membaca al – quran dalam kalangan umat islam di negara ini dilihat terus jadi berkurangan amat utama dalam kalangan golongan muda.
“saya berharap penemuan ini tidak disalah tafsir, sebaliknya ditujukan iktibar dan juga pula pedoman buat diri saya dan juga pula seluruh umat islam buat kembali taat kepada perintah allah swt dan juga pula rasulnya, ” katanya.
mohamad khori turut mendedahkan pengalaman ini pertama kali dialaminya dan juga pula berharap perkongsian pengalaman itu sanggup menegaskan umat islam supaya kembali mengimarahkan bacaan al – quran masing – masing masa.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
اللّهم طهّر لساني من الكذب ، وقلبي من النفاق ، وعملي من الرياء ، وبصري من الخيانة , , فإنّك تعلم خائنة الأعين , , وما تخفي الصدور
اللهم استَخدِمني ولاَ تستَبدِلني، وانفَع بيِ، واجعَل عَملي خَالصاً لِوجهك الكَريم. . . يا الله
اللهــم اجعل عملي على تمبـلر صالحاً, , واجعله لوجهك خالصاً, , ولا تجعل لأحد فيه شيئاً , , وتقبل مني واجعله نورا لي في قبري, , وحسن خاتمة لي عند مماتي , , ونجاةً من النار ومغفرةً من كل ذنب
يارب يارب يارب
perasankah kita apabila nanti terdengar bunyi lebah.. mencarikah kita di mana bunyi itu.. memandangkah kita ke langit memandang bunyi itu di mana.. hairankah kita waktu itu kenapa banyak bunyi lebah.. setelah itu timbulkah rasa penyesalan..
دثنا علي بن محمد حدثنا أبو معاوية عن أبي مالك الأشجعي عن ربعي بن حراش عن حذيفة بن اليمان قال
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يدرس الإسلام كما يدرس وشي الثوب حتى لا يدرى ما صيام ولا صلاة ولا نسك ولا صدقة وليسرى على كتاب الله عز وجل في ليلة فلا يبقى في الأرض منه آية وتبقى طوائف من الناس الشيخ الكبير والعجوز يقولون أدركنا آباءنا على هذه الكلمة لا إله إلا الله فنحن نقولها
فقال له صلة ما تغني عنهم لا إله إلا الله وهم لا يدرون ما صلاة ولا صيام ولا نسك ولا صدقة فأعرض عنه حذيفة ثم ردها عليه ثلاثا كل ذلك يعرض عنه حذيفة ثم أقبل عليه في الثالثة فقال يا صلة تنجيهم من النار ثلاثا
(hr ibn majah: 4039; )
hudzaifah bin al – yamani ra berkata, rasulullah saw bersabda:
islam bakal luntur sebagaimana lunturnya corak pada pakaian sampai – sampai tidak dikenali lagi apa itu puasa. apa itu solat, apa itu haji, apa itu sedekah (zakat). dan juga pula (pada ketika serupa itu) diangkat kitabullah (al – quran) pada satu malam sampai – sampai tidak tinggal di bumi ini meski satu ayat pula. yang tinggal hanyalah segolongan manusia yang tua bangka, mereka berkata: kami dapati daripada nenek moyang kami kalimah ” laailaahaillallah ” sampai kami pula menyebutkannya.
bermaksud:
manusia sudah tidak lagi mengenal ﺍﷲ. manusia tidak lagi tahu buat menyebut dan juga pula paham erti kalimah tauhid. keimanan telah luput dari hati mereka.
sehabis itu berkata shilah kepada hudzaifah: adakah cukup buat mereka kalimah ” laailaahaillallah ” sedangakan mereka tidak menegtahui apa itu solat, puasa, haji dan juga pula sedekah (zakat) ?. hudzaifah berpaling. sehabis itu diulang soalan itu sebanyak 3 kali. akhirnya barulah hudzaifah menjawab: wahai shilah (kalimah itu) bakal menyelamatkan mereka daripada api neraka (jawapan ini diulang sebanyak 3 kali).
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الألباني – المصدر: السلسلة الصحيحة – الصفحة أو الرقم: 87
خلاصة الدرجة: صحيح على شرط مسلم
shaikh al – albani mengatakan hadith ini sahih di atas syarat muslim di dalam silsilah ahadith as – sahihah no: 87
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat. ”
diangkat huruf al – quran :
erti huruf al – quran diangkat ialah huruf – huruf di dalam kitab suci al – quran bakal sirna. terdapat 2 pendapat mengenai hilangnya huruf al – quran ini.
– huruf – huruf al – quran benar betul – betul sirna dari mushafnya. al – quran
bakal jadi kosong dari segala huruf.
– al – quran itu sirna dari amalan manusia. dikala saat sebelum hilangnya al – quran dari hidup manusia, bakal ada tanda – tandanya terlebih dahulu.
* ramai penghafal al – quran bakal meninggal dunia tanpa ada penggantinya. *manusia bakal jauh dari al – quran kerana tidak lagi fasih membacanya dan juga pula tiada yang boleh mengajarnya.
*tiada seorang manusia pula yang boleh membaca al – quran.
selagi quran masih ada selagi itu diampunkan dosa kita. pintu taubat masih terbuka selagi ayat – ayat quran yang dihafal belum dihilangkan dari dada orang islam. abdulllah bin mas’ud berkata, “sungguh, nanti al – quran bakal dicabut dari dada kamu, dalam satu malam, dihilangkan dari hafalan segala orang, sampai – sampai di bumi ini tidak tersisa lagi sedikitpun. ” (thabrani)
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat.
buat athar yg diriwayatkan oleh imam al – thabrani daripada abdullah bin masud:
عَنْ شَدَّادِ بْنِ مَعْقِلٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ ابْنَ مَسْعُودٍ ، يَقُولُ : ” إِنَّ أَوَّلَ مَا تَفْقِدُونَ مِنْ دِينِكُمُ الأَمَانَةَ ، وَإِنَّ آخِرَ مَا يَبْقَى مِنْ دِينِكُمُ الصَّلاةُ ، وَلَيُصَلِّيَنَّ الْقَوْمُ الَّذِينَ لا دِينَ لَهُمْ ، وَلَيُنْتَزَعَنَّ الْقُرْآنُ مِنْ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ ” ، قَالُوا : يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، أَلَسْنَا نَقْرَأُ الْقُرْآنَ ، وَقَدْ أَثْبَتْنَاهُ فِي مَصَاحِفِنَا ؟ قَالَ : ” يُسْرَى عَلَيْهِ لَيْلا ، فَيُذْهَبُ بِهِ مِنْ أَجْوَافِ الرِّجَالِ ، فَلا يَبْقَى مِنْهُ شَيءٌ
daripada syaddad bin maqil: aku telah mendengar ibn masud berkata:
” sesungguhnya awal – awal yang bakal lenyap daripada agama kalian ialah amanah dan juga pula sesungguhnya permasalahan terakhir yang tinggal daripada agama kalian ialah solat. dan juga pula (nanti) pastilah bakal bersolat suatu golongan yang tiada agama lagi buat mereka. dan juga pula (nanti) pastilah dicabut al – quran di sisi kalian. ” mereka berkata: ” wahai abu abd al – rahman! bukankah kami membaca al – quran dan juga pula kami telah menetapkannya (menuliskannya) dalam mashaf – mashaf
kami? ” ia berkata: ” dibawa berangkat atasnya (al – quran) pada satu malam, setelah itu dihilangkan dengannya daripada dada – dada orang. sampai tidak tertinggal (al – quran) itu meski sedikitpun! ”
[ abd al – razzaq dalam al – musannaf (5981) dan juga pula melaluinya al – thabrani dalam mujam al – kabir (8700) ]
telah berkata dokter. yusuf bin abdullah bin yusuf al – wabil dalam kitabnya asyrath al – saaah (m/s: 135) : ” riwayat al – thabrani, perawinya perawi sahih melainkan syaddad bin maqal, dan juga pula dia thiqah. ” [majma al – zawaaid (329 – 330/7) ] dan juga pula telah berkata ibn hajar: ” sanadnya sahih bakal tetapi mauquf. ” [fath al – bari (16/13) ].
syaddad bin maqil ini saya lihat tiada yang menilainya thiqah melainkan ibn hibban. imam abu hatim (jarh wa al – tadil) dan juga pula imam al – bukhari (tarikh al – kabir) ada menyebut tentangnya dalam kitab masing – masing tetapi mereka tidak menjarhnya ataupun mentadilkannya. imam al – bukhari pula meriwayatkan hadith yang sama pula melalui syaddad ini dalam kitabnya yang lain iaitu khalq afaal al – ibaad yang nanti nanti saya bakal menyebutkannya, insya allah.. .
abdullah bin masud berkata athar ini dalam mentafsirkan ayat 86 daripada surah al – israa:
وَلَئِنْ شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ بِهِ عَلَيْنَا وَكِيلً
” dan juga pula apabila kami kehendaki pastilah kami bakal hilangkan apa yang telah kami wahyukan kepadamu (muhammad) , sehabis itu tidak kamu dapati buat kamu dengannya atas kami penolong. ”
imam al – bukhari meriwayatkan dalam khalq afaal al – ibaad (381) abdullah bin masud telah berkata: :
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ الَّذِي بَيْنَ ظَهْرَيْكُمْ يُوشِكُ أَنْ يُنْزَعَ مِنْكُمْ ” ، قُلْتُ : يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ كَيْفَ يُنْزَعُ مِنَّا وَقَدْ أَثْبَتَهُ اللَّهُ فِي قُلُوبِنَا ، وَأَثْبَتْنَاهُ فِي مَصَاحِفِنَا ؟ قَالَ : ” يَسْرِي فِي لَيْلَةٍ ، فَيَنْتَزِعُ مَا فِي الْقُلُوبِ ، وَيَذْهَبُ بِمَا فِي الْمَصَاحِفِ ” ثُمَّ تَلا : وَلَئِنْ شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ سورة الإسراء آية 86 ”
” sesungguhnya al – quran ini yang berposisi di sisi kalian nanti bakal dicabut daripada kalian. ” aku (syaddad) berkata: wahai abdullah bin masud,
gimana bakal tercabut daripda kami kebalikannya allah telah menetapkannya dalam hati – hati kami dan juga pula kami telah menetapkannya dalam mashaf – mashaf kami. ” ia berkata: ” (al – quran) bakal dibawa berangkat dalam satu malam. sampai tentu bakal dicabut apa – apa (ayat al – quran yang ada) dalam hati dan juga pula dihilangkan apa – apa yang ada dari mashaf. ” sehabis itu ia membaca [ayat 86 surah israa].
imam abu jafar al– thabari pula meriwayatkan athar yang sama dalam kitab jami al – bayan ketika mentafsirkan ayat tersebut.
athar ini diriwayatkan melalui sebagian jalan yang berjumpa dengan syaddad bin maqil daripada abdullah bin masud.
namun begitu athar ini pula diriwayatkan melalui jalan yang lain kepada abdullah, hanyasanya saya tidak menyebutkannya sahaja kerana amat panjang.
dalam riwayat yang dilaporkan oleh imam abu muhammad (imam al – darimi) terdapat sebahagian lafaz seragam dalam petikan yang ditanya:
quran bakal diangkat secara sekaligus ke langit di waktu malam dan juga pula bunyinya sewaktu peristiwa itu berlaku seragam bunyi deruan lebah. (bunyi ayat – ayat diangkat itu seragam bunyi lebah) pada masa itu mereka ini bakal terasa seragam ‘ada benda’ yang pernah mereka baca namun mereka tidak mampu membacanya lagi kerana seluruhnya sudah sirna dari ingatan. setelah itu mereka bersyair sepertimana kerutinan arab jahiliyyah dahulu. apabila segala ini berlaku, ini bermakna kiamat sudah tersangat dekat.
عَنْ نَاجِيَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَكْثِرُوا تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ قَبْلَ أَنْ يُرْفَعَ قَالُوا هَذِهِ الْمَصَاحِفُ تُرْفَعُ فَكَيْفَ بِمَا فِي صُدُورِ الرِّجَالِ قَالَ يُسْرَى عَلَيْهِ لَيْلًا فَيُصْبِحُونَ مِنْهُ فُقَرَاءَ وَيَنْسَوْنَ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَيَقَعُونَ فِي قَوْلِ الْجَاهِلِيَّةِ وَأَشْعَارِهِمْ وَذَلِكَ حِينَ يَقَعُ عَلَيْهِمْ الْقَوْلُ
daripada nahiyah bin abdullah bin utbah daripada bapanya daripada abdullah (bin masud). ia telah berkata:
” perbanyakkanlah membaca al – quran dikala saat sebelum ia di angkat. ” mereka berkata: ” mashaf – mashaf ini bakal diangkat, (tetapi) gimana pula dengan yang ada di dalam dada – dada orang. ” ia berkata: ” dibawa berangkat atasnya (dalam) satu malam setelah itu pada paginya mereka telah jadi faqir (yakni berasa ketiadaan). dan juga pula mereka kurang ingat bakal kalimah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ setelah itu mereka terkesan (terpangaruh) dengan kata – kata jahiliyyah dan juga pula syair – syair mereka. dan juga pula ketika yang serupa itu terjalin atas mereka al – qaul*. ”[al – darimi dalam musnad (3384). berkata pentahqiq, syaikh hussain salim asad: ” isnadnya dhaif lantaran kedhaifan musa bin ubaidah ” ]
*al – qaul ialah ayat – ayat yang sering diucap dalan al – quran iaitu hari kiamat maupun bala bencana pembalasan daripada الله
telah menggambarkan kepada kami amr bin ashim telah menggambarkan kepada
kami hammad bin salamah dari ashim dari zirr dari ibnu masud ia berkata; begitu bakal kemudian suatu malam atas Al quran, sampai – sampai tidak ada satu ayat pula dalam lembaran dan juga dalam hati (hafalan) seseorang, kecuali telah diangkat.
sebetulnya hadith maupun lebih cocok lagi athar mengenai ” bunyi lebah ” itu telah saya ketahui pada hari pertama soalan ditanyakan. cuma saya perlu masa utk mengkaji dan juga pula bertanya. saya agak teragak – agak utk menyampaikannya di ayo kerana setakat ini saya hanya menghasilkan athar ini dalam satu sumber sahaja. yang dimaksudkan ” satu sumber ” ialah sumber secara bersanad:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا , قَالَ : ” لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَرْجِعَ الْقُرْآنُ مِنْ حَيْثُ نَزَلَ ، لَهُ دَوِيُّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ ، يَقُولُ : يَا رَبِّ , مِنْكَ خَرَجْتُ وَإِلَيْكَ أَعُودُ ، أُتْلَى وَلا يُعْمَلُ بِي ، أُتْلَى وَلا يُعْمَلُ بِي
daripada abdullah bin amru bin al – aas, ia berkata:
” tidak bakal berlaku kiamat sampai – sampai kembali al – quran daripada tempat ia diturunkan (yakni daripada al – arsy : arash ikut lidah melayu). baginya dengungan seragam dengungan lebah. katanya (al – quran berkata – kata) : wahai tuhan! daripada – mu aku keluar dan juga pula kepada – mu aku kembali. aku dibaca tetapi tidak diamalkan. aku dibaca tetapi tidak diamalkan. ”
[uthman bin said al – darimi dalam radd alaa al – jahmiyyah (343) dengan sanad:
حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ الْمِصْرِيُّ ، ثنا ابْنُ لَهِيعَةَ ، عَنْ خَالِدِ بْنِ يَزِيدَ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِلالٍ ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
kata pentahqiq syaikh badr al – badr: isnadnya dhaif lantaran dhaifnya ibn lahiah manakala thabit bin abdullah seragam kata – kata ibn hajar dalam al – lisan (2: 77) : ” aku tidak tahu siapakah dia ini! ”
( sumber: http: // www. portalislami.
Share :